Verdensberømte kunstnere og artister stuper inn i den nye NFT-verdenen
I årtusener har kunstens verden for det meste holdt seg uendret. Tradisjonen har alltid dreid seg om kunstnere som selger arbeidet sitt til museer, gallerier eller individuelle samlere.
Ved å benytte NFT-er(Non Fungible Token), kan kunstnere nå tilby arbeidet sitt som et digitalt samlerobjekt. Dette gjelder alle digitale gjenstander du kan tenke deg og artister fra den musikalske verden har ikke latt seg vente med å hive seg på denne muligheten.
Gjennom disse blockchain-aktiverte digitale eiendelene kan man ikke bare opprettholde eierskapet til det kunstverk som produseres, men også få royalty fra salg i sekundære markeder, altså videresalg.
NFT-er endrer herved samtidskunsten og hele markedet hvor dette foregår. Man trenger ikke lenger å stole på gallerier, museer, plateselskaper osv. som det eneste mediet man kan selge arbeidet sitt gjennom. Dette skiftet i perspektiv har gitt større frihet og valg i artister og kunstneres arbeid, samtidig som det bringer inn nytt publikum og en ny strøm av tradisjonelle artister og kunstere til NFT markedet.
Her er en titt på den mest berømte samtiden av kunstnere og artister som har gått inn i NFT-er i det siste.
Damien Hirst
Hirst lanserte nylig “The Currency” -prosjektet som består av 10 000 NFT-er tilsvarende fysiske utskrifter av hans fem år gamle kunstverk nå lagret i hvelv. NFT-ene vil koste kjøpere $ 2000 per stykk og vil være tilgjengelig for kjøp innen utgangen av Juli 2021.
NFT-er forandrer verden og kunstverdenen ser i økende grad mot krypto, ifølge Damien Hirst. Det handler ikke bare om en bli rik raskt-ordning, slik det blir portrettert over hele media. Den engelske kunstneren og gründeren var en gang en av de yngste samtidskunstnerne som dominerte den britiske kunstscenen på 1990-tallet og er regionens rikeste levende kunstner, ifølge visse rapporter .
Valutaprosjektet er satt til å sløre linjene mellom “fungibility” og “non-fungibility”, spesielt mtp. penger og kunst, da samlere av Hirsts NFT-er vil velge enten å få det fysiske maleriet eller NFT-versjonen av maleriet. NFT-versjonen vil være et høyoppløselig bilde av det fysiske maleriet.
I et intervju med Cointelegraph sa Hirst at han pleide å gi mye kunst bort, og han ville bli frustrert når folk ville selge kunsten.
“Jeg antar at hele prosjektet er som en test. Det er som når du har et dyrebart maleri i huset ditt og det er ikke lenge representerer et dollartegn. ”
Andre høydepunkter i Hirsts arbeid inkluderer et salg fra 2008 av “Always Beautiful Inside My Head Forever”-prosjektet, som solgte for over 220 millioner dollar i et direkte salg på en auksjon, samt “For the love of God”-prosjektet, som var en diamant dekket hodeskalle som solgte for 100 millioner dollar.
I et intervju med Cointelegraph sa Hirst at han ble irritert av applikasjoner som iTunes som tar eierskap fra musikere og applauderte NFT-er for deres bidrag til å hjelpe artister med å opprettholde eierskapet til kreasjonene sine.
Philip Colbert
Med sterk bakgrunn i samtidskunst, så vel som grafisk design, var Colin Philip Colbert allerede en anerkjent stigende stjerne i popkunstverdenen før han ble med i NFT-rommet. Den britiske samtidskunstneren har til og med gått så langt som å motta ros fra den legendariske designeren André Leon Talley. Colbert begynte som en undergrad ved University of St Andrews i Skottland før han flyttet til Londons så nye East End-kunstscene, hvor han konseptualiserte prosjektet som skulle bli Lobsteropolis.
Basert på Colberts første hummer Universitetsprosjekt, Lobsteropolis, er en digital by bygget på Decentralands blockchain-baserte virtuelle verden, med sammensatte elementer av Colberts verk fra flere internasjonale kunstutstillinger, show og museer.
Det ambisiøse prosjektet gir et sjeldent innblikk i en voksende industri som har et skjæringspunkt mellom blockchain-teknologi og kunstverdenen. Den har også et åpent virtuelt verdensmiljø som lar folk samhandle med hverandre og kunsten.
Colberts verk har allerede tiltrukket berømmelse fra berømte personligheter i kunstens verden, inkludert Simon de Pury , en verdenskjent kunstauksjonær (kurator) og Charles Saatchi, en samtidskunstsamler og forretningsmann.
Colbert sa at det digitale rommet gjør det mulig for ham å utforske fortellingen om kunsten sin på en ny måte .
En av Lobsteropolis’ mest fremragende funksjoner er et hybrid kunstverk og musikalsk innslag med tittelen Lob-Ster De-Vo, som er en multimediaopplevelse med rockeband-tema. Byen er ikke bare en kunstutstilling, men også en interaktiv virtuell verden. Lobsteropolis skyver grensene for både virtuell og utvidet virkelighet i en spillopplevelse som lar brukerne samhandle med sine jevnaldrende og skape flere lag med fantasi.
Huang Heshan
“Bu Tu Garden” er Huang Heshans siste NFT-baserte eiendomskunst som vises på Taobao Maker Festival. Den unge kinesiske artisten som opprinnelig antok at alt blockchain-relatert ville være “veldig komplisert og plagsomt å betjene”, innrømmer til sin overraskelse at det er mye enklere å jobbe med ikke-fungible tokens.
Huang vil lansere sin virtuelle “Bu Tu Garden” -prosjekt på Taobao Maker Festival, som er en årlig begivenhet som feirer kinesisk kunst og entreprenørskap. Taobao, en Alibaba-eid plattform, vil presentere NFT-er for første gang siden begynnelsen av festivalen i 2016.
Huangs debut NFT-kunstprosjekt er bygget på NEAR blockchain-protokollen og er laget av et virtuelt eiendomslandskap som består av mer enn 1000 virtuelle strukturer, 300 luksuriøse villaer og ytterligere 1000 parasoller.
Med bakgrunn fra kunst, tar Huangs Bu Tu Garden etter den lokale smaken av kinesiske gater i en vill design fylt med levende fargede trær, inspirert av historien om en fiktiv eiendomsmegling som er dedikert til å bygge opp markedsboliger for de mindre heldige.
Grimes
En annen artist som debuterer i NFT-landskapet er Grimes . Grimes, kjent for sin utforskning av synth-popmusikk og eksperimentell kunst, solgte nylig sine digitale kunstverk for svimlende 6 millioner dollar i en auksjon på Nifty Gateway. Kunstverket inkluderer en serie med enestående visuelle og lydkunstverk. Et bestemt stykke kalt “Death of the Old” solgte for over $ 350 000 dollar. En stor del av salget til mer enn $ 6 millioner stammer fra individuelle kunstverk som besto av tusenvis av eksemplarer, og solgte for $ 7.500 hver.
Kanadisk sanger og billedkunstner klarte allerede å være en kritikerrost popstjerne lenge før de kom inn i NFT-rommet. Hennes elektroniske popmusikk så vel som forholdet til Elon Musk (teknisk administrerende direktør og gründer) har gitt henne en stor følge på over 1,9 millioner mennesker på Instagram. Gjennom sitt NFT-kunstverk viser hun sitt allsidige talent i å skrive, produsere og redigere musikken sin.
Steve Aoki og Antonio Tudisco
Antoni Tudisco er en kreativ leder og visuell 3D kunstner som er født og oppvokst i Hamburg, Tyskland. Han har en bakgrunn fra blant annet mediehåndtering, webdesign og utvikling.
Moteentusiasten og designeren har samarbeidet med toppmerker som Adidas, Nike, Versace og Puma, og høstet oppmerksomheten til kjendiser som Will Smith . Han har også sitt merke TUDISCO STUDIO , som han nylig presenterte på en rullebaneutstilling i New York City.
Nå debuterer Tudisco i NFT-rommet ved å samarbeide med amerikansk musikkprodusent og DJ Steve Aoki for å lage “Dream Catcher.”
Så langt har kunstverket allerede tjent mer enn $ 4,29 millioner og innebærer en samling NFTer som kan innløses i form av en fysisk skjerm som viser kunstverket. Bortsett fra Tudisco, har Aoki også inngått et samarbeid med motivasjonshøyttaleren Tom Bileu i lanseringen av “Neon Future” NFT-settet.
Kryssingen av teknologi og kunst
Mens moderne kunst blir stadig mer utvidet med teknologi, tror noen fortsatt at det alltid vil være et sted for tradisjonelle kunstverk i gallerier og auksjonshus. Et av de beste aspektene ved NFT-er er imidlertid at de tilbyr en mulighet for nye kunstnere til å få et marked for sin kunst, spesielt for kunstnere som ikke er i stand til å melde seg på prestisjefylte kunstfagprogrammer. Med NFT-er kan kunstnere selge arbeidet sitt direkte til samlere og uten behov for mellommenn. De trenger ikke lenger bekymre seg for geografiske, økonomiske og pedagogiske barrierer. Er dette fremtiden for samtidskunst?